
Welkom op de pagina RIC Begrijpelijk Overdenken. Sinds november 2021 schrijf ik wekelijks overdenkingen voor de kerk en geïnteresseerden. Deze overdenkingen worden via een verzendlijst verstuurd in WhatsApp. Met de vernieuwing van de website heb ik besloten ze ook wekelijks hier te uploaden. Wilt u de overdenkingen liever via WhatsApp ontvangen? Neem dan contact op om uw nummer toe te voegen aan de WhatsApp-lijst. Dan kunt u ze ook later teruglezen.
Op deze pagina blijven de overdenkingen niet staan, maar worden ze wekelijks vernieuwd! Veel leesplezier en van harte Gods zegen toegewenst!
305 RIC Een Bijbelse Boodschap - Begrijpelijk Overdenken
7 mei 2025
Spreuken 18:3-5
- Waar een goddeloze binnenkomt, komt ook verachting, en met schande komt ook smaad.
- De woorden uit de mond van een man zijn diepe wateren, de bron van wijsheid is een overvloeiende beek.
- Het is niet goed een goddeloze voor te trekken en het recht van een rechtvaardige te buigen in het gericht.
Overdenking
Lieve lezer,
Vandaag staan we stil bij Spreuken 18:3-5, waarin we een confronterend beeld zien van de gevolgen van goddeloosheid. Ook worden we stilgezet bij de kracht van woorden en de roeping tot rechtvaardigheid. Salomo deelt deze woorden met ons. Hij ontving deze wijsheid door de inspiratie van Gods Geest.
In vers 3 horen wij de woorden: ‘Waar een goddeloze binnenkomt, komt ook verachting, en met schande komt ook smaad.’ Zijn aanwezigheid roept verachting, schande en smaad op. De goddeloze leeft zonder ontzag voor God; hij verwerpt het doel waarvoor hij geschapen is. De mens is geschapen om God te dienen en Zijn wil te zoeken. Toch kiest de goddeloze zijn eigen weg. Een weg die niet leidt tot vrijheid, maar tot gebondenheid.
In de hof van Eden drong de zonde voor het eerst binnen. De mens, geschapen om God te dienen en in gemeenschap met Hem te leven, keerde zich af van zijn Schepper. Door hun opstand brachten zij over zichzelf wat de zonde altijd meebrengt: verachting, schande en smaad.
De schande kwam: naaktheid, schuld en schaamte. Adam en Eva verscholen zich. Vervolgens kwam, bij de confrontatie met God, de smaad: Eva wees naar de duivel en Adam wees zelfs naar God: “De vrouw die U mij gegeven hebt...” Maar waar de eerste Adam viel, is Christus, de tweede Adam, gekomen om de schande op Zich te nemen. Hij werd veracht en verworpen, zodat zondaren vergeving en herstel zouden ontvangen.
In vers 4 horen wij: ‘De woorden uit de mond van een man zijn diepe wateren, de bron van wijsheid is een overvloeiende beek.’ In dit vers verandert het beeld. Salomo wijst ons op de Bron: ware wijsheid komt van boven, geboren uit de vreze des Heeren. Zulke woorden bouwen op, genezen en brengen leven. Die wijsheid is ten volle geopenbaard in Christus, in wie alle schatten van wijsheid en kennis verborgen zijn (Kolossenzen 2:3). Hij is het levende Woord dat leven geeft aan wie dorstig is.
Dit vraagt om zelfonderzoek: wat stroomt er uit onze mond? Spreken wij woorden die voeden en verkwikken, of woorden die verdelen en verwonden? Alleen als Gods Geest ons hart vervult, zullen onze woorden helder en opbouwend zijn.
In vers 5 lezen we: ‘Het is niet goed een goddeloze voor te trekken en het recht van een rechtvaardige te buigen in het gericht.’
Recht is een weerspiegeling van Gods karakter. In vers 5 wordt het dubbele onrecht benoemd: een goddeloze voor te trekken en het recht van een rechtvaardige te buigen in het gericht. Beide zijn overtredingen van de orde die God heeft gegeven. In Leviticus 19:15 lezen wij: U mag geen onrecht doen in de rechtspraak, u mag geen partij trekken voor de arme en de aanzienlijke niet voortrekken. Op rechtvaardige wijze moet u uw naaste oordelen.
God is rechtvaardig. Hij haat onrecht en afgunst. De tekst spreekt een helder moreel oordeel uit: Het is niet goed — het is zonde — om partijdig te zijn. Rechters en leiders worden gewaarschuwd, maar ook iedere gelovige die de verleiding kent van vriendjespolitiek, groepsdruk of zelfbehoud.
Waar zonde binnendringt, verdwijnt eerbied. Ze brengt verachting, schaamte en verwijdering van God. Keer terug tot de Bron. Laat het onrecht los. Leef. Want in Christus vinden wij vergeving, waarheid en ware gerechtigheid. Hij nodigt ons uit: “Laat wie dorst heeft tot Mij komen en drinken” (Johannes 7:37).
Gebed
Heere, geef ons een hart vol ontzag voor U, een mond die woorden van leven spreekt en handen die het recht niet buigen. Laat ons leven getuigen van Uw wijsheid en gerechtigheid. In Jezus’ Naam, onze Bron en onze Rechter. Amen.